Zprávy


13. března 2008

Názor

Redaktor: Tom

Aktualita

Džamilo, Džamilo, kéž by Tě ubylo

Nevím, jestli je to jen můj pocit nebo fakt, ale nápadně mnoho politiků a dokonce ministrů se snaží prosazovat nesmysl, nad kterým zůstává rozum stát. A já přemýšlím, jestli je to počínající demence, naprostá ignorance a neznalost nebo prostě touha udělat si na zemi nějaký "pomníček", aby si lidi zavzpomínali: "Tak tenhle skvělej zákon udělala Stehlíková".

I když se moje dnešní zamyšlení týká jejího excesu (ne prvního), nemohu si utrousit jízlivou poznámku k jisté slabomyslnosti v Julínkově zákonu o poplatcích u lékaře. Budoucí maminky s těhotenským průkazem u lékaře platit nemusí (což je bezesporu lidsky pěkné gesto), ale jakmile se jde k porodu, platí nejenom maminka za pobyt v nemocnici, ale i chudák mimino, které do porodnice nešlo dobrovolně a nesepisuje se s ním ani žádný nástupní formulář, protože je v té chvíli ještě uvnitř matky a nemá ani aktivní zdravotní pojištění. Ale co. Když je zákon úplně nesmyslný, udělá se narychlo novela.

Zpátky k paní Stehlíkové. Její představy o humanizaci společnosti bohužel vycházejí ze zkušeností, které zřejmě nabyla u mimozemských civilizací nebo čtením trilogie o Neználkovi, kterou napsal Nikolaj Nosov. Pokud by byla učitelkou v současné době, asi by její návrhy zákonů vypadaly zcela jinak, protože realita je taková, že se průměrnou morálkou a citlivostí svědomí posunujeme od špatného k horšímu. Věci, které byly ve školách vyjímečné až zřídkavé před pouhými 15ti lety, jsou dnes naprosto běžné - šikana, fetování, naprostý nerespekt k učíteli.

Na tomto místě musím pochválit autory filmu Gympl, protože s lehkou nadsázkou v některých scénách zobrazili skutečný stav. Film si nedělal ambice moralizovat a nutit člověka přemýšlet jako filmy Radka Johna. Ale pobavit. Což se podařilo a doufám, že u mnoha lidí následně k nějakému uvědomění, že se jedná o skutečný stav, došlo.

Máme už mezi námi generaci, která minulý režim nezažila. Můžeme tedy srovnávat k jakému posunu došlo. Mezi veskrze pozitivní změny patří rozhodně větší vůle prosazovat vlastní názor, větší sebevědomí, odvážnější přístup ke změnám. Diskutabilní je pohrdání autoritami. Vůbec špatné je obecné prostředí, které i jinak slušné děti nutí dělat věci, aby zapadli mezi spolužáky. To všechno existovalo i dříve, ale v jiných mezích. Co se tedy stalo, že k takovému prudkému posunu došlo, když předchozích 10 generací se měnilo jen pozvolna? Změna režimu? Obecně rychlá změna světa díky technice? Ano, ale společný jmenovatel je menší důraz na výchovu. Nová doba přeje méně rodičům věnovat dětem dostatek času, protože jsme v práci déle a vracíme se podrážděnější a vyčerpanější. Nové koníčky a zábava, kterou nám přinesla technika oklešťuje zbývající čas ještě víc. (Není problém najít tatínky, kteří mají ve statistikách na herních serverech třeba i 1000 odehraných hodin ročně).

Pokud chce rodič dnes vychovat dítě, aby se za něj nemusel za nějaký čas stydět, musí mu věnovat hodně času. Je to o to horší, že musí působit proti vlivům televize, časopisům typu Bravo, nebo prostředí, které dělají spolužáci a okolí. Pokud tedy Džamila vezme právo rodiče potrestat dítě, pak už nemá cenu bavit se o nějaké výchově dítěte. Bude probíhat samovýchova, jejíž ovoce sklidíme za dalších 15 let.

Když jsem koukal na Gympl, chtě nechtě se mi vybavil nezvladatelný Rosenheim, který přivedl učitelku do blázince. Igor Hnízdo, ale dokázal zdánlivě nemožný obrat. Za touto Svěrákovou nadsázkou byl univerzální recept, jak vychovat člověka lepšího a citlivějšího: dát mu vzor a při vědomém přestupku okamžitý trest. Pevně věřím, že lísknutí rákoskou přes dlaně má daleko od týrání dětí, přesto to byl nejúčinnější prostředek, jak zajistit důstojný průběh výuky s oboustranným respektem.

Na svých toulkách světem jsem viděl mnoho případů bezradnosti rodiče, který nemá možnost dítě vychovávat. Co u nás stále ještě řeší plácnutí a striktní okřiknutí, jinde útrpně snáší a nad určitou mez přichází na řadu nekonečné a únavné domlouvání. Nerad bych volil nějakou špatnou paralelu, ale každý kynolog ví, že pokud chce vycvičit psa k nějakým návykům a chování, domlouvání nestačí. Dovoluji si tvrdit, že u lidí to funguje v dětském věku obdobně.

Ne nadarmo řekl král Šalamoun: "Kdo zadržuje prut, nenávidí svého syna". Lze z toho samozřejmě vyvodit, že záleží-li mi na dítěti, musím ho vychovávat. A budu ho vychovávat tak, jak je to pro dítě účinné. Pokud bude stačit útrpný výraz rodiče a domlouvání, je to dobře. Pokud je třeba výprask, je to taky dobře. Pokud ale chce Džamila odebrat rodičům právo vychovávat děti a přitom zachovat jejich odpovědnost za činy dětí, pak budu rozhodně ten, který proti takovému špatnému zákonu podá žalobu na Ústavní soud.

Ještě bych rád Džamile napsal co si myslím o jejích dalších aktivitách a nápadech, ale jednak by mi zabralo v rámci spravedlnosti spoustu času vytřídit "zrno od plev" a možná bych některým komentářem riskoval, že se dostanu do rozporu se zákonem.

Autor: Zdeněk Horčička


Zdroj: horcicka.blog.iDNES.cz 7.3.2008

Přečtení článku: 30964x

Tisknout článek

Průměrná známka článku: 2.8

Pošli článek kamarádovi

Oznámkuj článek (1 - nejlepší): 1 2 3 4 5


Související články

23.06.2014, 21:46   Volby do Evropského parlamentu 2014
21.01.2010, 11:19   Džamilo, vrať se do hrobu
22.01.2009, 10:22   Jak hodnotíte působení ministryně Džamily Stehlíkové?
13.11.2008, 08:13   Cenu Džamily Stehlíkové pro rok 2008 získává …
11.11.2008, 23:30   Prolomím vaše tabu


Diskuse ke článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

 

Chlapi, seberte se!

Autor: Jan Muž

Založeno: 13.03.2008, 13:07

Odpovědí: 0

Pod tento článek bych se také podepsal, a bude mnohem hůř. Chlapi, seberte se, přestaňte poslouchat slaboduchá kvokání našich žen, včetně té Stehlíkové, a dejte jim jasně najevo, na čí straně je síla a pravda!

Odpovědět na příspěvek

 

Souhlasím s článkem.

Autor: Alizon Žena

Založeno: 13.03.2008, 13:44

Odpovědí: 3

Nechápu, jak mohl někoho napadnout takový nesmysl zasahovat rodičům do toho, jak vychovávají své děti.

Že je trestné týrání, je jasné a je to v naprostém pořádku. Že by mělo být trestné plácnutí přes zadek, to se vymyká zdravému rozumu. Nejsem rozhodně přítelem tělesných trestů, ale také ne jejich skalním odpůrcem, někdy to může být prostě nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak dát najevo, že tohle opravdu ne, a podle mého názoru je to mnohem lepší, než už zmiňovaný Ritalin nebo psychické deptání.

Jsem všemi deseti pro osvětu, jak co nejvíce situací zvládat bez fyzických trestů (protože někdy to může být jen výraz neschopnosti rodiče řešit chování dítěte jinak a spousta z nás by asi informace na toto téma ocenila). Ale autor článku má pravdu - rodiče by měli nést odpovědnost za chování dítěte (což je OK), ale měli by mít v tomhle minimální pravomoci?

Věřím, že převážná většina rodičů má tolik soudnosti, aby užívání tělesných trestů nezneužívala, a že si své dítě neumlátí. Pro ty ostatní zákony už existují. To, co navrhuje Džamila, je cesta do pekel (a je to o to pikantnější, že sama v jakémsi rozhovoru přiznala, že své děti, když byly malé, občas pohlavkovala nebo fackovala, což je zrovna metoda, kterou já -občasná plácačka - považuji za velmi nevhodnou).

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Souhlasím s článkem.

Autor: JirkaF Muž

Založeno: 14.03.2008, 18:53

Dobrý den Alison. Co píšete, podepisuji. Informace že samoná džamila je vlastně takový kozel zahradníkem.... je pro mne sice nová, ale rozhodně ne překvapující.

Add. osvěta:
To je také součást toho co jsem navrhoval, aby se učilo ve školách. Jenže to by musela po takovém předmětu celospolečenská poptávka. Jenže ta je jinde, úplně jinde bohužel. V mnou navrhovaném předmětu bych viděl jako optimální aby se učily všechny tyto věci. Jak řešit různé stresové situace obecně a i ve vstazích, jak fungují muži a jak ženy, atd.
Abych byl spravedlivý, tak jsem někde zaslechl že se někde zkoušel/zavedl předmět myslím rodinná výchova, nebo nějak tak. Ovšem myslím, že to bylo spíše zamaskované náboženství, nic v tom stylu jak se neuměle snažím nastínit.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Souhlasím s článkem.

Autor: Alizon Žena

Založeno: 14.03.2008, 19:35

Učit se ve školách, jak řešit stresové situace, s tím, že by si člověk mohl v někým moderované situaci na vlastní kůži vyzkoušet, jak se při tom či onom jednání cítí a dostat hned zpětnou vazbu, to vůbec není špatný nápad.

Ale vyučovat "jak fungují muži a ženy", je IMHO nesmysl, protože na to neexistuje žádný univerzální mustr - všichni muži a všechny ženy přece nefungují stejně a občas jdu do kolen, když vidím, jaké nesmysly na toto téma píšou i vcelku renomovaní odborníci. Myslím, že by to téměř jistě nadělalo víc škody, než užitku.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Re: Souhlasím s článkem.

Autor: JirkaF Muž

Založeno: 15.03.2008, 19:29

Není to nesmysl Alison, není. Chápu že se Vám to příčí, nebo tomu nevěříte, ale stejně jako jsou mezi muži a ženami rozdíly v anatomické výbavě tak jsou také v psychické vybavě mužů a žen. A to je to co si myslím, že by se mělo vyučovat.
To v čem se lišíme dále, je pak už ta nadstavba výchovy, okolí, prožitků/životních zkušenosti, atd.
To je v odborné veřejnosti dost dobře známý fakt, ale polovzdělaným genderistkám by se to nehodilo do krámu. To je jasné. To by se celá jejich "věda" poskládala jako domeček z karet.

Odpovědět na příspěvek

 

pozn.

Autor: lubob Muž

Založeno: 13.03.2008, 15:58

Odpovědí: 1

vsechny tyhle "aktivity" maji jeden spolecny jmenovatel - utok na integritu rodiny. ochrana ditete pred tyranim je jen zastiraci manevr, pravym ucelem je rozbiti rodiny.

kdo za tim stoji (jak historicky tak i v soucasnosti) je naprosto jasne.

(zaroven si dovolim skodolibou poznamku, ze zeleni jsou peknym ukazem toho, kam muze vest ta jejich tzv. prozenska politika. kdyz si predstavim, ze tahle strana ze sebe vydala to nejlepsi v podobe stehlikove, kuchtove & jacques, desim se toho, kdo vsechno by se dostal do mocenskych pozic, kdyby zeleni zacali sbirat mandaty po desitkach)

Odpovědět na příspěvek

 

Re: pozn.

Autor: JirkaF Muž

Založeno: 14.03.2008, 18:39

Zelení - no cement (vápno, písek) Souhlas.

Kdo za tím stojí, ... já tuším že asi myslíte feministky, ale já myslím, že ony jsou jen vhodným kolečkem ve více-méně dobře namazaném stroji moci, resp. vládnutí.

Odpovědět na příspěvek

 

Stát se velmi intnezivně snaží lidem rodičovství co nejvíce znepříjemnit.

Autor: Misogyn Muž

Založeno: 14.03.2008, 09:10

Odpovědí: 0

Ujeté aktivity zelené ministryně bez aktovky, která ani neumí pořádně česky (a to tu prý žije od dětství!), zcela do státní protirodinné a protipopulační politiky zapadají. Cílem prostě je přimět lidi nemít děti.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

Muž, Žena

E-mail:


(Vyplňte pouze tehdy, jestliže chcete být informování o odpovědích na váš příspěvek)

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola: 

Opište znaky z obrázku do spodního pole:

 

 


ROVNOPRÁVNOST.cz je kolektivni tvooený, nezávislý, svobodný, názorový web. Jeho posláním je komentovat a zviditeloovat spoleeenské problémy týkající se mužu. Stránky vznikly za úeelem osvity a dokumentace. Cílem je umožnit všem publikovat svobodné názory formou elánku nebo diskuzních poíspivku. Stránky dávají svobodný prostor i kontroverzním názorum a tabuizovaným tématum, o kterých se veoejni nemluví nebo se bojí mluvit. Nesnaží se nikomu vnucovat cizí názor a nechávají na každém, aby si vytvooil svuj vlastní.

Copyright © 2007 Rovnopravnost.cz                Tvorba www - Web & Media a.s.