|
|
|  |
|
|
|
|
 |
 |
|
 |
Zprávy
|
Redaktor: vikki |
Aktualita |
|
|
|
1. března letošního roku uplyne pět let účinnosti novely zákoníku práce, která výslovně zakazuje přímou nebo nepřímou diskriminaci z důvodu pohlaví na pracovišti. |
Možná, že si ještě vzpomínáte, jaký rozruch tenkrát způsobila definice sexuálního obtěžování. Podle tohoto zákona se tím rozumí „jednání sexuální povahy v jakékoliv formě, které je dotyčným zaměstnancem oprávněně vnímáno jako nevhodné nebo urážlivé a jehož záměr nebo důsledek vede ke snížení důstojnosti fyzické osoby nebo k vytváření nepřátelského, ponižujícího nebo zneklidňujícího prostředí na pracovišti“.
Pro některé komentátory tento zákon představoval vítané a dlouho očekávané opatření, jiní v něm zase spatřovali zbytečné hledání nových nebezpečí. Nebude snad zákon účinnou zbraní pomstychtivé podřízené, která tak může dát svému šéfovi najevo svou nelibost za nedostatečné finanční ocenění? Pokud nebude někdo podle vlastních kritérií po zásluze povýšen, nebude to snad považovat za snížení své důstojnosti? Dokonce se vynořily i kuriózní právnické spekulace, že by i lhostejné opomenutí fyzických předností mohlo být hodnoceno jako chování nevhodné, ne-li urážlivé. Cožpak hluboký dekolt nebo nový účes nestojí za pozornost? Není jeho přehlédnutí vytvářením zneklidňujícího prostředí na pracovišti?
Definice sexuálního obtěžování se tak značně rozmazala a stala se nepřesnou. Vždyť přece i vyprávění nemravných vtipů v dosahu choulostivého dámského ouška mohlo být považováno za obtěžování. Lidské sexuální chování je přece značně individuální a to, co jeden považuje za nemravné, druhý může vítat jako zajímavé a potěšující. Navíc pak může způsobit zmatek i zvýšená mobilita pracovních sil a známá skutečnost „jiný kraj – jiný mrav“. Nemám teď na mysli bulharský souhlas vrtěním hlavou a nesouhlas přikyvováním, jak jsme se s tím mnohokrát na dovolené v Bulharsku setkali. Stačí jenom poukázat na takzvanou „povinnost mužského flirtu“ v Itálii. Časovým limitem je tady prý už pět minut. Pokud do této doby temperamentní Ital neprojeví o ženu zájem a nezačne se jí dvořit, může to dotyčná považovat za urážku.
Jak tedy vypadá těch pět let účinnosti zákona proti sexuálnímu obtěžování na pracovišti? Navzdory původním obavám příliš mnoho žalob nebylo podáno. Sexuální obtěžování, které bývá někdy poněkud zlehčující terminologií nazýváno „harašením“, nebude asi v našich továrnách, úřadech a jiných institucích příliš masovým jevem. Jakékoliv chování, které je všemi zúčastněnými přijímáno dobrovolně, není totiž možno označit za protizákonné. Zákon sice na pracovišti výslovně zakazuje požívání alkoholu, žádný zákon ale nezakazuje sexuální aktivitu. Pokud je dobrovolná a nenarušuje pracovní proces.
Nedávno jsem se z rozhlasu dozvěděl, že byl potrestán lékař, který poplácal zdravotní sestru po hýždích. Trochu jsem se zprvu polekal, protože takovýchto poplácání jsem se za více než čtyřicet let praxe dopustil tolikrát, že by to stačilo skoro na doživotí. Ale pak jsem si uvědomil, že asi u dvou sestřiček bych si to nikdy nedovolil. Už jejich obličej totiž zřetelně vyjadřoval: „tady si neplácneš!“ Právě to, že jsem tento výraz respektoval, mne uchránilo od postihu. Ostatní poplácání vedla k proteplení mezilidských vztahů a zlepšení pracovní komunikace. A s těmi nemravnými vtipy je to stejné. Velice dobře totiž vím, před kým mohu něco říci.
Takový odhad situace zřejmě způsobil málo žalob. Psychologové tomu říkají trénink sociálních dovedností.
RADIM UZEL
Autor je sexuolog
|
Zdroj: Hradecký deník 19.2.2009 8:00 |
Přečtení článku: 99073x
|
|
|
Pošli článek e-mailem kamarádovi |
|
|
17.05.2014, 18:20 Muži jako oběti. K sexu bývají donuceni i násilím, tvrdí studie
14.12.2013, 02:20 Šestiletý američan políbil dívku a následně byl obviněn ze sexuálního obtěžování
01.07.2013, 01:14 Jak se ženy mstí partnerovi? Obviní ho ze znásilnění
15.05.2013, 00:40 Věznitel z Ohia se údajně mstil ženám za to, že ho exmanželka připravila o čtyři děti.
16.08.2010, 11:08 Jeden z deseti zaměstnanců hlásí sexuální obtěžování
|
|
Vložit nový příspěvek
Sbalit příspěvky
|
Autor: lubob 
Založeno: 27.02.2009, 02:20
Odpovědí: 15
pan uzel - jako obvykle - nic nepochopil, coz pri jeho inteligenci, se kterou se verejne chlubi tim, kolik zadecku uz poplacal, neni nic prekvapiveho.
nepochopil , ze zaloba neni tim primarnim resenim, ale ze je to hrozba zalobou za "nevhodne chovani". tenhle zakon je v podstate nabidnuti nabite legalni zbrane jejiz pouziti je beztrestne. kazdy soudny clovek vi, ze pokud nekdo bude chtit nekoho s pistoli v ruce oloupit, ze ho nemusi hned zastrelit, ale staci namirit.
nepochopil, ze ten zakon je jen mezikrok k tomu co feministky chystaji jako krok dalsi (& co chtely prosadit do stavajiciho navrhu antidiskriminacniho zakona) & tim je moznost zaloba treti - nezucastnenou - stranou. takze jestlize se pan uzel domniva, ze ma neodolatelny "sarm" & odhad, ke komu si co muze dovolit, nemusi to nutne korespodovat s tim, pred kym si to muze dovolit. kde neni zalobce, neni soudce, ale staremu panovi s pribyvajicimi lety unika, jak rychle se spolecnost meni.
mozna, ze by zmenil nazor, kdyby ten zakon byl postaven tak, ze za poplacani po hyzdich mu manzel poplacane zeny muze beztrestne vyrazit par zubu :-)
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |
|
Autor: odin - pomsta severu 
Založeno: 27.02.2009, 15:39
No jo - "kdyby ten zakon byl postaven tak, ze za poplacani po hyzdich mu manzel poplacane zeny muze beztrestne vyrazit par zubu" - tak tu mame islamske pravo sharia a to by se asi Jiri Pospisil stal vyznavacem japonskeho harakiri :)
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |
|
Autor: NTPT 
Založeno: 28.02.2009, 12:52
A koneckonců by to bylo spravedlivější než femikoniny. Odedávna platilo Sahneš mi na partnerku - dostaneš přes držku...
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |
|
Autor: odin - pomsta severu 
Založeno: 28.02.2009, 19:24
Ja osobne bych podporoval oboje: Jista moznost prava sharia (dat "pres drzku") a dokonce i harakiri jistych ministru nezavisle na politicke strane :)))
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |
|
Autor: Tery 
Založeno: 01.03.2009, 16:29
Nojo, a co ženy, které momentálně nemají partnera? Ty si ochranu nezaslouží?
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |  |
|
Autor: JirkaF 
Založeno: 02.03.2009, 08:03
Už se vyrábějí i ženské prezervativy. :)
Navíc muži a ženy jsou stejní(až na nepodstatné anatomické odlišnosti), rozdíl je jen ve výchově.(stačí jen ženy vychovat, aby se nedaly) Takže se kterákoliv žena partnera nemaje sama ubrání jakémukoliv obtěžujícímu muži. Zeptejte se odbornic z genderu.
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |  |  |
|
Autor: lubob 
Založeno: 02.03.2009, 09:07
odbornicim z genderu se tam vloudila mala chybicka. vzhledem k tomu, ze podle nich je chovani naucene (socialne podminene), nemel by byt problem zeny naucit, aby se jim sexualni obtezovani libilo :-)
pak by samozrejme nebylo treba zadne ochrany, & tudiz ani zadnych pitomych zakonu :-)
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |  |  |
|
Autor: Tery 
Založeno: 02.03.2009, 19:26
To mě jenom tak napadlo, když jsem četla ten nápad s ochranou žen.
Nebo by se mohly ty nezadané zkusit bránit samy, ale nevím, jak by to fungovalo v reálu.
Odpovědět na příspěvek
|
|
|
Autor: Tery 
Založeno: 27.02.2009, 19:51
Odpovědí: 33
já mám jednoho kolegu a ten tedy protepluje intenzivně, bo předmětem jeho zájmu jsou mladí pohlední kluci :-)
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |
|
Autor: odin - pomsta severu 
Založeno: 27.02.2009, 20:20
Musim Vas zklamat - predmetem zakona neni ochrana muzu pred teplousi - i kdyz je zakon psan tak, aby to vypadalo, ze tomu tak je :)
Jak je jiz zvykem v CR, jednoho teplouse odsoudi aby to nevypadalo na jednostranny zakon, mozna i jednu zenu alkoholicku a zbytek dle "ceskeho postupu".
Nebo jinak: Proc domaci nasili je v Irsku 50:50 a v Cesku asi 98:2 (pres palec s nadsazkou) a proc se v Cesku vysoko nad 90% deti sveruje pri rozvodu do pece zen? (bez nadsazky a ne pres palec)
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |
|
Autor: Tery 
Založeno: 28.02.2009, 20:57
On si konkrétně na mého kolegu nikdo nestěžuje. Kdyby to přeháněl, tak by se někdo ozval. On si sem tam mákne, občas prohodí nějakou peprnější lichotku, ale kdyby to někomu vadilo, přestane.
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |
|
Autor: host 
Založeno: 01.03.2009, 00:49
Možná proto, že čeští muži pořád ještě nepovažují za normální se o své děti sami starat? Protože utírání zadečků a psaní domácích úkolů je pro ně činnost od přírody vhodná pro ženy? Bez nadsázky a ne přes palec.
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |
|
Autor: Mika 
Založeno: 01.03.2009, 12:28
Je to pro nas smutna vizitka. Hodne ceskych muzu se pri peci o miminko opravdu nepretrhne.
Na druhe strane, kdyz jsem se sverila zenam v rodine a ceskym kamaradkam, ze manzel se, diky skvele pracovni dobe, muze o dite starat sam, takze az mi skonci materska (v Belgii max. pulrocni), nemusime davat dite do jesli, vypukla malem panika. Zadna z zen nechapala, ze toho maleho, bezbranneho tvorecka dobrovolne sverim necemu tak nezodpovednemu, jako je muz.
Takze... Rekla bych, ze cesti muzi i zeny si nemaji co vycitat. Meni se to, ale strasne pomalu.
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |  |
|
Autor: Tery 
Založeno: 01.03.2009, 12:41
Myslím, že je to hodně i vina žen. Novopečené maminky často dostávají záchvaty, když se otec k drobočkovi jen přiblíží. A pak, když chodí táta do práce, je jasné, že musí doma odpočívat. Takže do těch tří let ledacos propásne.
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |  |  |
|
Autor: Mika 
Založeno: 01.03.2009, 13:33
Primo zachvaty? :) To jsem jeste neslysela :) Ale kdovi, jak hormony ovlivni me.
Jak to vidim z ceskych rodin kolem me, davaji matky dite na starost otci jen zdrahave a otcove je pak s ulevou zase radi vraci. To se tyka hlavne miminek. Nedovedu si predstavit, ze by, v pripade rozvodu, u tak malych deti oba dva rodice pristoupili na stridavou peci.
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |  |  |  |  |
|
Autor: Denisa 
Založeno: 04.03.2009, 23:39
Jiříku, to nás moc nepřekvapuje. Už v minulosti jste nám sdělil, že vlastně máte nejradši kamarády, muže. A ženy (i když jednu máte coby partnerku se kterou máte dítě) ve své podstatě nemusíte, protože se ženami přece správný chlap, mimo jiné, nemůže navázat takový ten "porozumění plný vztah". Někdy před Vánoci jste nám sdělil, že vlastně pořádně nevíte, proč žijete se ženou.
To pak vysvětluje Vaše vztahy k ženám obecně. Vy se nás vlastně asi bojíte. Spousta jiných mužů by svůj vztah ke svému dítěti rozvíjela, kultivovala. Vy srazíte podpatky před ženou a budete to odůvodňovat tak nějak, jako ve svém citlivém příspěvku výše (Vaše příspěvky jsou na muže pravidelně až příliš emotivní). Ale ve skutečnosti jste bačkora, který se nedokáže postavit své ženě a asi jí vyhoví ve všem (já vím, teď to třeba buddete odůvodňovat feminaci spiknutím). A o to více se prezentujete zde, kde najdete podobné slabochy, se kterými si můžete asi velmi příjemně vzájemně pobrečet na ramenou, jako úžasný tvrďák. Ono je to tu, jak jsem si všimla, vůbec velmi půvabné souznění ublížených, slabých, mužských duší. Takže mi, pánové, nezbývá než Vám popřát hodně zdaru v překonávání návalů slabosti. Pokud tuto slabost nepřekonáte, tak jste navěky odsouzeni k vzájemnému pláči jeden druhému na ramenou na těchto úžasných stránkách. A logicky, dokud budete babami, baby nad Vámi budou mít vrch ...
A samozřejmě děkuji Johnymu, M. Klokanovi a dalším, předem za projevy přízně. Nejdříve se, chlapci, trošku vzmužte. Pak možná můžete světu něco diktovat ...
Odpovědět na příspěvek
|
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
|
Autor: JirkaF 
Založeno: 09.03.2009, 13:04
Ehm, to jsem nenapsal. Zřejmě zaměňujete přátelství s kamarádstvím. Muž a žena nemohou být kamarády. Tedy mohou být přátelé či známí a říkat tomu kamarádství, to ano. Tedy heterosexuální. Ve vstahu s homosexuálním člověkem tedy žena s gayem či lesba s mužem, tam asi může být i to kamarádství teoreticky. Ale zkušeností z tohoto prostředí nemaje, nemohu víc než těžce spekulovat.
A po vyprchání zamilovanosti mohou být přátelé a zůstat spolu či se rozejít, či může vypuknout láska. Ale kamarádi být nemohou.
To je co jsem psal a kdykoliv Vám to zopakuji.
Kamarádství stavím rovnocenně k lásce a to se zřejmě Denisy velmi dotklo. Resp. její ženské ješitnosti. Tedy té utkvělé představy, že nad ženu a vstah s ní není a ani nic rovnocenného. Mohu dát k lepšímu, že jsem se kdysi potkal se slečnou, která mi sdělila, že teploušům nevěří, že u nich nemá šanci, že na ni by jistě kterýkoliv zabral.
Odpovědět na příspěvek
|
|
|
|
 |
|
Dnes hrajeme o mobilní telefon Vodafone 226 Ultra slim
Sponzor soutěže je:
Soutěžní otázka:
Manžel může ode dne, kdy se dozví, že se jeho manželce narodilo dítě, popřít u soudu, že je jeho otcem do
|
|
|
 |
|
Federico Fellini
¬20.01.1920 U31.10.1993 |

| Federico Fellini | Nar. 20.1.1920, Rimini, jako syn lázeňského hoteliéra. 1937 odešel do Florencie a odtud pak do Říma, kde se živil jako kreslíř vtipů pro populární časopisy.
|
|
|
 |
|
 |
|
|
 |
 |
ROVNOPRÁVNOST.cz je kolektivni tvooený, nezávislý, svobodný, názorový web. Jeho posláním je komentovat a zviditeloovat spoleeenské problémy týkající se mužu. Stránky vznikly za úeelem osvity a dokumentace. Cílem je umožnit všem publikovat svobodné názory formou elánku nebo diskuzních poíspivku. Stránky dávají svobodný prostor i kontroverzním názorum a tabuizovaným tématum, o kterých se veoejni nemluví nebo se bojí mluvit. Nesnaží se nikomu vnucovat cizí názor a nechávají na každém, aby si vytvooil svuj vlastní.
Copyright © 2007 Rovnopravnost.cz Tvorba www - Web & Media a.s. |
 |
|
|