Zprávy


15. července 2008

Feminismus

Redaktor: VaS

Aktualita

Modré ponožky

Tradiční feministky neboli modré punčochy mají své nástupce: muže, kteří se bijí za práva žen

Feministkám se dříve posměšně říkalo modré punčochy. V poslední době se stále více setkáváme s muži, kteří jsou v ochraně ženských práv a odsuzování mužské nadřazenosti ostřejší než ženy. Spojuje je myšlenka gender studies. Moderního vědního oboru, který se snaží dokázat, že ženy jsou v převážně mužském světě po všech stránkách utlačovány. A že se to musí změnit.

Žena? Muž? Zdání!
Mirek Vodrážka je nejslavnějším feministou. Vysoký kostnatý muž, dlouhé mastné vlasy a ledabylé oblékání prozrazují bývalého disidenta. Mluví sice tenorem, ale jinak kus chlapa. Sám se za něj nepovažuje: „já sám se neidentifikuji se svou mužskou rolí“, říká.
Na svých webových stránkách se podepisuje mužskožensky.
Jeho feminismus je protestní. V osmdesátých letech prožil pronásledování. Ženy jsou podle něj dnes na tom podobně jako ti, kdo nesouhlasili s normalizačním režimem.
Proti němu se mnou v pražské kavárně Louvre sedí Petr Pavlík. Vypadá (sám se tak charakterizuje) jako maskulinní muž. Studoval gender v Americe. Na rozdíl od spíše citového Vodrážky mluví Pavlík jako teoretik.
Rozdíl mezi mužem a ženou je podle něj jen zdánlivý: „Rozhlédněte se tady po kavárně,“ nabádá mě, „jste si jist, že rozpoznáte, kdo je tady muž nebo žena?“
Samozřejmě jsem viděl hodně filmů s Libuší Šafránkovou i Marilyn Monroe, a tak oponuji, že se to nedá určit ve všech případech, ale důležitá je převažující tendence.
Podle Pavlíka však běží právě o ty zvláštnosti.
Pohlaví a naše role ve společnosti nejsou podle feministů dány biologicky. Je to něco, čemu říkají „sociální konstrukt“. Tedy něco, co jsme si v průběhu dlouhých staletí vymysleli a zafixovali.
„Jsme významotvárná zvířata,“ říká doktor Pavlík.
Osvětluje to příkladem: „Chodíme do baráku, protože mu dáváme význam banky. Když věci pojmenujeme, tak je podle toho používáme. Pořád vytváříme nové vztahy.“
A můj spolubesedník pokračuje: „Naše schopnost vytvářet novou společenskou skutečnost pak vedla k tomu, že rozlišujeme lidi na zvýhodněné muže a na utlačované ženy, které musejí přejímat potupná pravidla mužského světa.“
Malé ženy například musely číst Rychlé šípy a identifikovat se tak s mužskými hrdiny. Kladné vlastnosti jako síla a racionalita byly připisovány mužům. Záporné, jako zbabělost a chaotičnost, ženám.
Mužské vzory vždy převažovaly. Navzdory Pipi dlouhé punčoše, Xeně a dívčím románkům.
Ostatně, ženy znevýhodňuje i čeština samotná.

Poroba žen Zdeněk Sloboda vyučuje gender studies (český výraz pro obor, který učí, že muži jsou vládnoucí mizerové a ženy utlačované chudinky, zatím není) na pražské fakultě sociálních věd. Obličejem připomíná o něco oduševnělejšího a o něco méně sebevědomého Leoše Mareše.
Podle něj i schopnost těla hrát třeba fotbal je sociální výtvor.
Nechce přistoupit na to, že muži hrají fotbal lépe než ženy: „Možná v tenisu rozhoduje síla. Ale fotbal je technická disciplína a ženy by to mohly zvládnout líp než muži.“
Smíšeným týmům doba nepřeje. Kvůli genderovým předsudkům: „Kluci by se báli, aby ženám neublížili.“
Sloboda si přeje, aby tyto genderové předsudky vymizely, ale není si jist, zda se to stane, a už vůbec ne, že to bude brzo.
Jak to tedy je? Skutečně je to, zda jsme mužem nebo ženou, jen otázka rozhodnutí?
Nikoliv. Podle Pavlíka si muži podvědomě udržují svou vládu a dál ženy utlačují: „Muži mají lepší povědomí o sociálních sítích a o moci – spojují se proti ženám. Mocní pak rozdělují bezmocné.“ A proč ženy neusilují o moc?
I proto, že se musí starat o děti a nemají čas být na schůzích.
A co muži, kteří nemají také čas nebo žaludek na to, aby byli na schůzích? Nejsou také diskriminováni?
Na to má Pavlík jednoduchou odpověď: ženy žijí v mužském světě, který jim vnucuje mateřskou úlohu. Zdeněk Sloboda to vysvětluje pro někoho, kdo ještě za socialismu studoval takzvaný marxismus, dosti povědomě: „Za aristokracie nebylo genderové rozdělení rolí tak silné. Ve šlechtických rodinách vychovávaly děti chůvy. V selských je vychovávaly starší děti a prarodiče.“
Až se vznikem kapitalismu, který potřeboval zapojit do tovární výroby fyzickou sílu, se ustavilo otroctví ženy. Muž makal ve fabrice, žena se musela starat o domácnost a o děti a už jí to zůstalo.
Začíná to už od dětství.
Sloboda uvádí příklady z výzkumů. Když bylo miminko navlečeno do modrých dupaček (tradičně chlapecká barva), kolemjdoucí se nad ním skláněli: „Ťuťuťuňuňuňu, z tebe bude jednou fotbalista!“ Když totéž miminko dostalo růžové dupačky, na potkání cukrovali: „No z tebe nám vyroste baletka.“ Učitelky už od mateřské školky dávají holčičkám panenky a klukům tančíky a kulomety. Tím je připravují na jejich budoucí roli bez ohledu na to, jací opravdu jsou.
Mirek Vodrážka to vidí ještě černěji. Vzrušeně gestikuluje, jak má ve zvyku: „Kolik mužů a kolik žen vlastní velké majetky. A majetek je reálná moc. Ženy pořád žijí ve feudálním systému, v němž mají muži nezasloužená privilegia!“
Když namítnu, že ženy mají dnes volný vstup do konkurenčního boje, jinak příjemný intelektuál Vodrážka se naježí: „Vstup do volné soutěže? To je ideologická lež liberalismu! Já znám takové lži z komunismu, kde jsem vyrůstal. Tam jsem byl vždycky ten druhej. Když máte tuto sociální zkušenost, hledáte i další „sociálně druhý“ a identifikujete se s feminismem.“

Je to lepší, ale ne o moc Feministé se však shodují, že situace se výrazně zlepšila.
„V devadesátých letech jsem byl jediný feminista, který se to o sobě odvážil říci!“ říká Mirek Vodrážka. A má pravdu. Pamatuji ho, jak se s planoucím zrakem zúčastňoval všech možných diskusí, a i když se řeč vedla například o pěstování cukrovky, vybojoval si své feministické téma, třeba k nelibosti všech ostatních. „Mirku, nebuď netrpělivý,“ mírní v dialogu Pavlík Vodrážku, „děláme to teprve pět let.“Povědomí o feminismu se za tu dobu změnilo, už to není sprosté slovo.
Pořád jsou však ženy diskriminovány v platech a v důchodech. Muži nechodí na otcovskou dovolenou. Mirek Vodrážka říká: „Feminismus není boj, ale je to šance pro obě pohlaví pro nový začátek!“

Probuzení muži Na rozmach feminismu reagují i muži. Nikoliv tím, že zvednou válku a zmasakrují Děvín. Zakládají hnutí.
Psycholog Martin Jára vede LOM – Ligu otevřených mužů. Reagují na tlak, který společnost vytváří na muže. Ti se loučí se svou tradiční rolí: král, válečník, milenec a hledají novou radost v partnerství s emancipovanými ženami nebo bez nich.
„Začali jsme se skupinami, kde se chlapi scházejí a mluví o všem, ne jenom o ženských. Třeba o tom, jak zvládat peníze.“
V jiných skupinách se zase připravují na účast při porodu. „Jenže muž nemá plnit povinnost. Musí to vycházet z něj. Nemá to dělat kvůli ženě, ale kvůli sobě,“ říká Martin Jára, sám čtyřnásobný otec.
Uznává, že ženy jsou diskriminovány zejména platově. Ale východiska feminismu mu nesedí. „Feministé jsou sociální konstruktivisté, člověka považují za společenský výtvor. Já myslím, že lidský osud má tři osy: biologickou – zrození, stárnutí, smrt. Sociální, tedy i genderovou, kterou feministé nadměrně zdůrazňují, a nakonec neopakovatelný individuální příběh.“
Tlak na „korektní“ pravidla je podle něj nesmyslný: „Když říkáte, že by muži měli plakat, není to stejně zavádějící, jako když se dřív říkávalo, že by plakat neměli?
Muž by měl být u porodu. Měl by vychovávat malé děti. Měl by pracovat jako pečovatel nebo jako učitel.
„Ale ne proto, že se to po něm chce, měl by si to užívat,“ říká Martin Jára.

Foto popis| FEMINISTICKÁ IDYLA. Role muže a ženy se už skoro neliší, přestože v dobách, v nichž byl pořízen tento snímek, si to asi mysleli také...
Foto autor| FOTO: PROFIMEDIA. CZ

O autorovi| MARTIN KOMÁREK, redaktor MF DNES


Zdroj: Idnes 10.7.2008

Přečtení článku: 63405x

Tisknout článek

Průměrná známka článku: 2.7

Pošli článek kamarádovi

Oznámkuj článek (1 - nejlepší): 1 2 3 4 5


Související články

31.12.2014, 14:56   Dívky (15) umlátily dva psy kladivem
09.03.2011, 23:16   Ženy brání pokroku a jsou prostitutky, vyslechla si feministka
11.01.2011, 22:44   Ženy a radikální hnutí žen v České republice (úvod)
09.04.2010, 23:10   Jak studovat na umělkyni?
08.04.2010, 12:00   Feministky popírají ženství!


Diskuse ke článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

 

:-)

Autor: David Muž

Založeno: 15.07.2008, 09:23

Odpovědí: 0

To jsou aspon magori :-)

Odpovědět na příspěvek

 

Ještě jeden článek

Autor: Zdeno Muž

Založeno: 15.07.2008, 09:46

Odpovědí: 6

Tento týden je v Respektu též velký článek Silvie Lauderové o soudobém českém feminismu (inzerovaný už na obálce). Je o dost střízlivější než tady ten Komárkův článek, ale je to taky pěkná snůška feministických nesmyslů. Feministky se tam vymezují proti povrchním pohledům na jejich hnutí, proti řečem o jejich zamindrákovanosti, hysterii, nenávisti k mužům apod. Jistěže proti feminismu existují mylné a povrchní argumenty, ale to ještě neznamená, že je to rozumné hnutí.

BTW Petr Pavlík v Komárkově článku: "Povědomí o feminismu se za tu dobu změnilo, už to není sprosté slovo."
Proti tomu Silvia Lauder v Respektu, str. 17-18: "...slovo feminismus má ve veřejné debatě dodnes mimořádně odpudivý odér."

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Ještě jeden článek

Autor: Marv Muž

Založeno: 15.07.2008, 09:55

Mluvit o feminismu je dost obtizne, protoze v jeho ramci existuje cela rada proudu, ktere jsou mnohdy celkem protichudne. Jejich spolecnym jmenovatelem je snad jen to, ze se nejakym zpusobem zabyvaji zenami. Skoro bych rekl ze feminismů je tolik co feministek...mozna i vic.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Ještě jeden článek

Autor: Žena

Založeno: 15.07.2008, 10:46

Tak to je dobrá zpráva.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Re: Ještě jeden článek

Autor: Marv Muž

Založeno: 15.07.2008, 10:52

Co je dobrá zpráva? Že je feminismů (ne "feministů") víc než feministek? :-)

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Re: Re: Ještě jeden článek

Autor: Mic Muž

Založeno: 15.07.2008, 12:06

No kazdopadne, temer vsechny proudy maji v cinnosti diskriminovat muze tzn. preferovat zeny. At uz na to jdou pribehem vsudypritomnych zenskych chudinek, kvotama ci doporucujicich scenaru v porno filmech. Kazdopadne klasicky priklad jak se jinak da popsat diskriminace muzu je uvedena na blogach femin z GS:

Gender Studies se snaží narušovat kulturně, historicky či společensky zaběhlé stereotypy spojované s tradičními rolemi žen a mužů. V zásadě se zaměřujeme hlavně na široké otevírání nových možností a budování respektu k různorodým pohledům na život.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Ještě jeden článek

Autor: Zdeno Muž

Založeno: 15.07.2008, 10:56

Právě tou mnohotvárností se feministky zaklínají a ohrazují proti kritice. IMHO je však chybný právě ten společný jmenovatel: hnutí, které se zaměřuje jen na nějakou skupinu lidí, automaticky klade dělicí čáru mezi svou skupinu a "ostatní". Tj. je chybné ze své podstaty, nikoli jen v nějakých svých extrémních projevech. Dobrým příkladem je zamlčování diskriminace mužů a vyzdvihování diskriminace žen, potažmo zaměňování pojmů feminismus a rovnoprávnost.

Dobře je to vyjádřeno v perexu článku nahoře: "...myšlenka gender studies. Moderního vědního oboru, který se snaží dokázat, že ženy jsou v převážně mužském světě po všech stránkách utlačovány." To je výstižný popis východisek a činnosti Gender Studies, resp. jeho základních feministických vad: převážně mužský svět je jedna blbost, utlačování žen po všech stránkách druhá. (Zamlčovat diskriminaci mužů je třetí blbost.) No a snaha dokázat ty dvě první blbosti není nic jiného než ideologie.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Re: Ještě jeden článek

Autor: Marv Muž

Založeno: 15.07.2008, 11:17

On ten feminismus je casto diskriminacni a velice stereotypni, to je celkem paradox :-)

Odpovědět na příspěvek

 

Významotvárná zvířata

Autor: Mic Muž

Založeno: 15.07.2008, 09:53

Odpovědí: 6

Tak to predcilo moje nejhorsi ocekavani... :-) ...at si ty Významotvárná zvířata jdou se svou pohadkou nekam a neotravujou zivot ostatnim....zajimalo by me kdo tu bandu uchylaku jmenem GS plati...

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Významotvárná zvířata

Autor: Marv Muž

Založeno: 15.07.2008, 09:58

Vodrazku jsem videl v televizi. Ten clovek patri do mistnosti s vypolstarovanymi stenami.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Významotvárná zvířata

Autor: Olga Žena

Založeno: 15.07.2008, 12:31

Taky bych to tak viděla:

* Řádný filosof dnes přednáší na fakultě, občas si trochu uvolní kravatu. Vy se za filosofa považujete, ale převléknete se do ženských šatů a prsty tančíte po klávesách.

Takový filosofický kravaťácký "falus" jen zatěžuje tělesnost i intelekt. Kdybych vyučoval chaosu, moje přednášky by začínaly na loďkách u Slovanského ostrova, pak by se plulo volným proudem po vodě až ke splavu před Karlovým mostem. Těsně před hranou jezu, kde by se přepadalo do víru života, by hodina vrcholila bleskurychlým přezkoumáním životních bifurkací, kdy se lidské jednání ocitá na rozcestí mezi různými volbami - například zda zachránit jen sama sebe, nebo se nechat pasivně utopit v turbulentním proudu doby či naopak pomoci druhému. Věřím, že se vždy najdou aspoň dva páry lidských rukou, které se pevně spojí a skočí přímo do oka víru s nadějí, že tímto svým kvalitativně novým dynamickým pohybem překonají úskalí smrti bílého šumu života. Tuhle zabíjející fibrilaci statického života může ztělesňovat nejen měšťácký nebo konzumentský životní styl, ale třeba i narkomanský.

* Filosofa chápeme jako "milovníka moudrosti". Vy jste "milovníkem chaosu". Jaký je rozdíl mezi filosofem a chaosofem?

Protože jen bohové mohou být moudří, zbyla pozemšťanům možnost okusovat kosti v podobě "lásky k moudrosti". To je odkaz Řeků. Jako radikální feminista ovšem zkoumám podvratnější polohy řeckého myšlení. Ve spodních vrstvách nacházím vztah k bohyním chaosu a poznávám pohyby chtonického myšlení. Jsem myslitelem filosofického podsvětí - intelektuálním zločincem, který i z etických důvodů nemůže respektovat řád myšlení, neboť za jeho mužskou strukturou spatřuje svobodnější a hlavně všudypřítomnou hru chaosu. Proto mne fascinují společenské zlomy, osobní diskontinuity a trajektorie skupinového bloudění. Sestupuji v myšlení do temných a zamotaných končin, kam se nikomu moc nechce. Nejsem tedy "milovníkem chaosu", filo-chaotikem, ale hledačem chaotické "ženské" moudrosti, která je intelektuálně neovladatelná, měkká, složitá a nenásilná. Právě ono možné poznání moudrosti v chaosu - to je smysl chaosofie.

Ale možná je v tom někde ukryté hluboké moudro, které jakožto vulgární materialistka nejsem schopna ocenit.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Re: Významotvárná zvířata

Autor: Vránolump Žena

Založeno: 15.07.2008, 12:37

Každá doba má své jurodivé...

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Re: Významotvárná zvířata

Autor: Jan Muž

Založeno: 15.07.2008, 18:05

Moudro z pochopení chaosu jako podstaty světa spočívá v tom, že člověk nutně potřebuje svůj vlastní řád, pevný a nechaotický, jímž se dokáže probít chaosem k jisté a smysluplné existenci, ten řád se nazývá patriarchální společnost postavená na rozumu a aristokracii. Vulgární materialismus je patrně výplod vaginálního orgasmu červů laskajících se v hromadě hoven.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Re: Re: Významotvárná zvířata

Autor: Zdeno Muž

Založeno: 15.07.2008, 20:39

Ta sentence o vulgárním materialismu, to je snad to nejdementnější a nejubožejší, co jsem tady četl. Nemám slov, zachoval jste se jako totální hovado. To poučování o moudru, aristokracii a rozumu od vás tedy opravdu sedí.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Re: Re: Re: Významotvárná zvířata

Autor: Caligula Muž

Založeno: 16.07.2008, 14:54

Tedy koukám, tohle je fakt bezva web. Zvlášť ty musíš být bezva materiálek :-)

Odpovědět na příspěvek

 

Panejo...

Autor: NTPT Muž

Založeno: 15.07.2008, 22:56

Odpovědí: 0

Konečně pořádnej blázine... Kde je Napoleon ?

Odpovědět na příspěvek

 

Ty woe, tak to je fakt síla!

Autor: Bobby Brown Muž

Založeno: 16.07.2008, 19:33

Odpovědí: 3

Pohlaví a naše role ve společnosti nejsou podle feministů dány biologicky. Je to něco, čemu říkají „sociální konstrukt“.
-> to víš že jo "Puňto" - mě asi narostl vocásek proto, že mi o něm každý večer rodičové vyprávěli. Fakt hotovo...

Podle Pavlíka... „Muži mají lepší povědomí o sociálních sítích a o moci – spojují se proti ženám. Mocní pak rozdělují bezmocné.“
-> no tak tohle je normální obvinění ze spiknutí a jak už tady kdosi poznamenal: skotské střiky a vypolstrovaná místnost.

Dále Pavlík: „Rozhlédněte se tady po kavárně,“ nabádá mě, „jste si jist, že rozpoznáte, kdo je tady muž nebo žena?“
-> nevím co bylo v kavárně za exoty a jak je na tom Pavlík se zrakem, ale já bych to rozpoznal - zmást mě může transvestita (což už se mi také stalo).

„Jsme významotvárná zvířata,“ říká doktor Pavlík.
Osvětluje to příkladem: „Chodíme do baráku, protože mu dáváme význam banky. Když věci pojmenujeme, tak je podle toho používáme. Pořád vytváříme nové vztahy.“
-> tak tady jsem se opravdu nasmál...
a) ANO! Dženderisté jsou opravdu významotvárná zvířátka - prostě a jednoduše po selsku: Hovada!
b) Nevím jak Dr. Pavlík, ale já chodím do baráku s názvem Banka proto, že to Banka ve skutečnosti JE! A ne proto, že jsem si k baráku přiřadil tenhle význam.
To bych si taky mohl jednou zahrát na "D-fense" z filmu Volný pád a nakráčet s brokovnicí do Mekáče s tím, že si tam vyberu své životní úspory - bo jsem právě tomu baráku přiřadil význam banky.

Mám-li to shrnout, pak prohlašuji, že jsem se opět utvrdil o tom, že "intelektuálové"
; jsou intelektuální blbci a "dženderisté" tomu nasazují korunu.
Dále prohlašuji, že opravdu dochází k sociálním konstruktům - dokonce i k biologickým - ale ty právě vytvářejí sami dženderisté svými intelektuálskými hmotami ve svých řepách...

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Ty woe, tak to je fakt síla!

Autor: JirkaF Muž

Založeno: 16.07.2008, 22:49

Souhlas.

Odpovědět na příspěvek

 

Re: Ty woe, tak to je fakt síla!

Autor: Jan Muž

Založeno: 16.07.2008, 22:58

Já bych genderovce nezaměňoval s intelektuály, jsou to jen blbci, stejně jako feministkám chybí intelekt.

Odpovědět na příspěvek

 

Skvěle.

Autor: Milan Muž

Založeno: 23.07.2008, 23:11

Plně souhlasím.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

Muž, Žena

E-mail:


(Vyplňte pouze tehdy, jestliže chcete být informování o odpovědích na váš příspěvek)

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola: 

Opište znaky z obrázku do spodního pole:

 

 


ROVNOPRÁVNOST.cz je kolektivni tvooený, nezávislý, svobodný, názorový web. Jeho posláním je komentovat a zviditeloovat spoleeenské problémy týkající se mužu. Stránky vznikly za úeelem osvity a dokumentace. Cílem je umožnit všem publikovat svobodné názory formou elánku nebo diskuzních poíspivku. Stránky dávají svobodný prostor i kontroverzním názorum a tabuizovaným tématum, o kterých se veoejni nemluví nebo se bojí mluvit. Nesnaží se nikomu vnucovat cizí názor a nechávají na každém, aby si vytvooil svuj vlastní.

Copyright © 2007 Rovnopravnost.cz                Tvorba www - Web & Media a.s.